Varuprover och bloggen

20140330-082822.jpg

Just nu verkar en liten diskussion pågå inom det svenska vinbloggandet. Att ta emot varuprover eller inte. I och med att min blogg handlar om just vin berörs jag av detta. Varav jag tänkte skriva någon rad om hur jag ser på det här med varuprover.

Som en annan av mina bloggkollegor lyfte fram så handlar varuprover inte bara om flaskor utan även om böcker, resor eller andra vinrelaterade gåvor.

Jag som fortfarande är i början av min vinresa upplever att varuprover är ett sätt för mig att upptäcka och vidga mina perspektiv. Två gånger har jag själv blivit erbjuden en flaska. Första gången inkluderade paketet även en bok om regionen vilket var toppen. Kunskap höjer upplevelsen.
Andra gången kom det en flaska vitt av druvan albariño. En druva jag inte kände till sedan tidigare och en flaska jag med största sannolikhet själv inte valt på Bolaget. Dessutom en fantastisk trevlig druva som jag blivit väldigt nyfiken på.

Utöver dessa två försändelser blev jag även nyligen erbjuden en resa till tyska Ahr för konferens och producentbesök. En resa som gav mig mycket på många nivåer.

Jag är alltså positivt inställd till varuprover då dessa vidgar mina vyer och ökar mina kunskaper inom vinets värld. Dock har jag alltid varit noggrann att påvisa i mina blogginlägg vilka flaskor som varit varuprover och vilka som inte varit det.

I den pågående diskussionen om varuprover kan vi alla konstatera att det var inte bloggaren som gjorde något fel utan PR-maskineriet som havererade. En bloggare som skriver vad han eller hon tycker om vin kommer med största sannolikhet även göra det gällande varuprover. Både hissa som dissa. Det måste vara en kalkylerad risk som avsändaren av varuprover tar. Är man inte beredd att få kritik ska man inte skicka ut varuprover överhuvudtaget.

Kommentarer

  1. Finare Vinare

    Visst kan det vara roligt att bli erbjuden saker som man annars inte skulle köpt eller provat, när man håller på att lära sig om vin. Men ditt resonemang är fortfarande naivt, bloggen är ju bara ett år gammal.

    Problemet ligger i frekvensen. Låt säga att du blir erbjuden många varuprover. Du bara har tid att dricka och skriva om si eller så många viner. Vem ska bestämma vilka viner det är? Du själv – eller någon annan? Din egen riktning är din största tillgång. I värsta fall är vi bara små båtar på öppet hav utan varken segel eller kompass. Branschen är bara intresserade av billig PR, inte av din integritet. Den är helt upp till dig.

    Ett råd i all välmening: leta upp och bekosta dina viner själv!

    1. Inlägg
      Författare
      Magnus

      Ursäkta sent svar. Har blivit förälder i dagarna så fokuset har inte varit på dryck. 🙂

      Jag håller i stort med vad du säger. Bloggen är som påpekat fortfarande ung. Nu så här efter ettårskalaset funderar jag på sakteligen ändra inriktningen mot personliga hållet. Alltså försöka finna en tydligare inriktning.
      Dock betvivlar jag att jag kommer få så pass många varuprovet att jag inte hinner med att prova dem. 🙂
      Men tar med mig rådet för framtiden. Tack!

    1. Inlägg
      Författare
      Magnus

      Ursäkta sent svar. Har blivit förälder i dagarna så fokuset har inte varit på dryck. 🙂

      Absolut, Roger gör jag det. Har inte fått särskilt många prover. Ännu. Men de jag fått nämner jag är varuprover.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *